söndag 26 augusti 2007

Bjuvsfestivalen

Vilken jävla helg. Det blir bara stördare och stördare. Helsingborg är en störd stad. Igår träffade jag och Kenny Lasse Kongo utanför Kennys port. Lasse Kongo tyckte att vi verkade vara schyssta och bjöd på öl och sparkade i väggen. Det visade sig att han bara var en vanlig kille egentligen, som inte hette Lasse Kongo men dock Conny. Conny hade vart på kräftskiva, men blev inte insläppt på efterfesten. Sedan kom "tjockrumpan", en tjusig man på mer än 60 jordsnurr. Jag flörtade lite med honom. I morse skulle vi gå och handla bröd, och vem kommer inte utvalsande från hissen om inte - just det - Tjockrumpan! Men han låtsades att inte känna igen mig, eventuellt tyckte han att hela historien var något generande.

Igår var jag även på Bjuvsfestivalen, där gled det omkring en massa glada skånska barnfamiljer med SD-ballonger vajande från barnvagnen. Det var mysigt och inavlat hela kalaset. Många drillgrupper gick i karnevaltåget, jag måste ha missat hela grejen med drillning? Sedan när är det så populärt? Karnevaltåget hade annars en del höjdpunkter. Längst fram gled det exempelvis en raggarbil med sydstatsflagga målad på taket och en bumpersticker som lydde "Skratta inte Mohammed - din beslöjade dotter suger kuk i baksätet". Det är sådant skönt man kan se i Bjuv. Härligt ställe. Sist, men inte minst, i tåget var traktorn som körde en vagn där "Miss Ärta" stog och var skönhetstävlingsvinnare och kastade ut klubbor och karameller till barnen. Hela "Miss Ärta" var naturligtvis sponsrat utav Findus ärtor, så hela vagnen hon stod i var tapetserad i Findus frysta ärtor förpackningar. På det hela taget skulle man kunna säga att Bjuv var en något surrealistisk upplevelse. Pappa russin köpte en SD-tändare till mig också, så nu har jag minsan något att flasha med ute i rökrutan. Det står "Sverigedemokraterna - trygghet och tradition" på den. Det är vajjert det.

5 kommentarer:

Leloir sa...

vad ÄR drillning?

Anonym sa...

Jag tycker att det är roligt att du har mig som rubrik för hela ditt länk-arkiv. Det värmer i mitt hjärta. Spontanspyor har jag slutat med dock, det är ju minst två veckor sedan sist... /Fagge

Paula sa...

Fagge, det vet du. Är det någon som är kvalificerad för denna delikata uppgift så är det väl ändå du, spontanspyan.

Paula sa...

Drillning är något så spännande som små danssteg i takt där man samtidigt "drillar" med en såkallad "drillningspinne". Mycket vanligt förekommande fritidsaktivitet i främst skithålor i det skånska inlandet.

Leloir sa...

UPPDATERA!